Sender: Sinema ve Televizyon Senaryo Yazarları Derneği
Sender Anasayfası İletişim
 
Sender Hakkında... Sektörel Bilgiler... Sender Hukuk... Sender Üyelik Atölyeler... Yayınlar Forum Sayfaları... Linkler... Basında Sender Sender İletişim Bilgileri... Sender English Pages
 
 

SENDER İLETİŞİM BİLGİLERİ


senaryoyazarlari@gmail.com
0212 244 21 22
0533 961 91 61
TÜRSAV SİNEMA EVİ Gazeteci Erol Dernek Sokak No:12 Kat:2 Beyoğlu
devamı

“Yerli dizi yersiz uzun!”


Tüm dizi sektörü büyük eylem için hazırlanıyor!
devamı

SENDER BANKA HESAP NUMARASI


GARANTİ BANKASI GALATASARAY ŞUBESİ (068)
HESAP NO: 6298734
devamı
 
yayınlar

MALİ MÜŞAVİRLER ODASI'NIN " DİZİ EKONOMİSİ" ARAŞTIRMASI

1 MİYAR YTL'LİK DİZİ EKONOMİSİ

Yerli diziler bu sezona da damgasını vuracak. 11 ulusal kanalda bu sezon 20’si

yeni 63 yerli dizi yayınlanıyor. Reyting rekorları kıran dizilerin hem yapımcıları,

hem de bu dizileri yayınlayan kanallar kazanıyor. İstanbul Serbest Muhasebeci

Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) “Dizi Ekonomisi” araştırmasına göre,

bölüm başına maliyetleri 100 ila 300 bin YTL arasında değişen diziler, reklam

ve sponsorluk gelirleriyle birlikte yaklaşık 1 milyar YTL’lik bir ekonomi ortaya

çıkarıyor.

Yerli diziler açısından son 3 yıldır adeta bir patlama yaşanıyor. 19 Eylül 2008

tarihi itibariyle, bu sezon 13 yerli dizi ile Kanal D, 11 yerli dizi ile ATV bu

alandaki iddiasını ortaya koyuyor. Bu sezon Star TV, 8 yerli diziyi izleyenlerine

sunuyor. Geçen sezon en çok dizi yayınlayan kanallardan olan Show TV de bu

sezon 5 yerli dizi yayınlayacağını ilan etti. Yerli diziler, yapımcısından

yönetmenine, oyuncusundan senaristine kadar ekran önünde ve arkasında

yaklaşık 150 bin kişiye istihdam olanağı sağlıyor. İSMMMO’nun araştırmasına

göre, bir dizinin bölüm çekimi maliyeti 100 ile 300 bin YTL arasında değişiyor.

Bu maliyet ortalama 200 bin YTL olarak alındığında 63 yerli dizinin yaklaşık

bir yıllık çekim maliyeti 500 milyon YTL’yi aşıyor. Buna dizilerin bölüm başına

en az 300 bin YTL olan reklam gelirleri ve 10 ila 70 bin YTL arasında değişen

ana sponsorluk gelirleri de eklendiğinde, yıllık en az 1 milyar YTL’lik bir dizi

film ekonomisi oluşuyor.

TÜRMOB Genel Başkan Yardımcısı ve İSMMMO Başkanı Yahya Arıkan,

raporda yer alan değerlendirmesinde, dizi film piyasasının gelişmesini

sürdürdüğünü belirtti. Arıkan, kayıtlı ekonominin artmasıyla, yerli dizi film

sektörünün Türk ekonomisine daha büyük katkıları olabildiğini söyledi. Reyting

sıralamalarında üst sıralarda yer alan dizi oyuncularının ve yapımcılarının, vergi

sıralamasında da üst sıralarda yer almasını beklediklerini söyleyen Arıkan,

“Böylece sektör, Türkiye açısından daha gurur duyulabilecek noktaya

gelecektir” diye konuştu.

100 KİŞİLİK EKİP

Dizi ekonomisinin en önemli itici gücünü, ekran önünde ve arkasındaki

çalışanlar oluşturuyor. Bir dizide, ekran önünde ortalama 20 ila 30 oyuncu görev

2

alıyor. Kamera arkasında bunun iki-üç katı bir teknik ekip bulunurken, stüdyoda

görev alanlarla birlikte bir dizide görev alanların sayısı ortalama 60 ila 100

kişi arasında değişiyor. Bir dizinin yapımında servisçiden çaycıya,

malzemeciden kuaföre kadar onlarca farklı mesleğe mensup çalışanlar görev

alıyor.

DİZİ BAŞINA MALİYET

Milyonları ekran başına kilitleyen dizilerin bölüm başına maliyeti, 60 bin

YTL’den başlayıp 500 bin YTL’ye kadar çıkabiliyor. Samanyolu ve Kanal 7

gibi kanallarda diziler daha düşük bütçelerle çekilirken, en çok seyredilen bazı

dizilerin çekim maliyeti 500 bin YTL’yi bile buluyor. Geçen sezon Kurtlar

Vadisi 500 bin YTL rakamını bulmuşken, bu sezon da Kanal D’de yayınlanan

Binbir Gece dizisinin bu rakama ulaştığı belirtiliyor. Ancak genel olarak sektör

temsilcileri dizilerin bölüm başına maliyetinin 100 ila 300 bin YTL arasında

değiştiği görüşünde birleşiyorlar.

OYUNCU ÜCRETLERİ

Bir dizide maliyetin yüzde 20’sini başrol oyuncusunun ya da oyuncularının

aldığı ücretler oluşturuyor. Bu da demek oluyor ki, başrol oyuncuları bölüm

başına 10 ila 30 bin YTL arasında ücret alıyor. Türkiye'de en çok kazanan dizi

oyuncusu unvanını elinde bulunduran Necati Şaşmaz’ın Kurtlar Vadisi'nde

‘Polat Alemdar’ rolü nedeniyle bölüm başına 75 bin YTL aldığı belirtiliyor.

Dizilerde önemli rolleri genellikle tiyatro ve sinemadan gelen oyuncular

oynuyor. Zaten dizilerin star oyuncuları; ya sanatçılar ya da profesyonel

oyuncular arasından çıkıyor. Star oyuncu, orta kademe oyuncu (ikinci başrol) ve

karakter oyuncularının büyük bölümü Devlet Tiyatroları ve Şehir

Tiyatroları’ndan yetişiyor ve halen bu kurumlarda çalışıyor.

Dizi sayısının artmasıyla birlikte ve bu işi profesyonel olarak yapan tiyatro

sanatçısının sayısı o kadar çoğaldı ki, geçen yıl Devlet Tiyatroları kadrosunda

yer alan oyuncuların, televizyon dizilerinde rol alamamasına yönelik bir

düzenleme yapılması bile gündeme geldi. Bu karara göre oyuncular; ya Devlet

Tiyatroları'ndan istifa edecekler ya da dizi defterini kapatacaklardı. Bu karar

dizilerde oynayan 500’e yakın devlet tiyatrosu oyuncusunu etkiliyordu ama

yasak gerçekleşemedi.

OYUNCU FABRİKALARI

Sektörün figüran dahil her kademedeki oyuncu ihtiyacını ağırlıklı olarak cast

(oyuncu) ajansları karşılıyor. 1990’lı yılların başında sayıları ancak 5’i bulan

cast ajanslarının sayısı bugün 100’ü geçiyor. Ancak bunların 20’si dizi

sektöründe etkin olabiliyor. Cast ajanslarına kayıtlı oyuncu sayısının 50 bini

3

bulduğu tahmin ediliyor. Avukattan ev hanımına, mühendisten öğretmene kadar

birçok mesleğe mensup kişiler; reklam, sinema ve dizilerde rol alıyor.

Cast ajanslarına kayıtlı olanların birçoğu oyunculuğu hobi olarak yaparken,

bazıları da şöhret kapılarını aralamayı umuyor. Ajanslara günde ortalama 50

kişinin başvurduğu belirtiliyor. Bir markanın yüzü, sesi olmak ya da ekranda

kendilerini görme fikri insanlara cazip geliyor. Ajansların kataloglarına

girebilmek için oyuncu adaylarından 40 ila 200 YTL arasında değişen başvuru

ücretleri alınıyor. Fotoğraf ve deneme filmi çekimi için talep edilen bu ücret,

kimi kesimlerce yasal bulunmuyor.

Cast ajansları zaten bir oyuncuyu dizi çekimine gönderdiği zaman yapımcıdan

ücretini alıyor. Anlaşmalara göre, cast ajansının, yapımcı şirket tarafından

ödenen ücretin yüzde 20’sini alması, kalanını oyuncuya vermesi gerekiyor.

Ancak sektördeki ajanslara kayıtlı oyuncular, kimi zaman ajansın aldığı payın

yüzde 70’i bulduğunu söylüyorlar.

Dizilerde oynayan oyuncuların yüksek ücret alması, yapımcılarla oyuncu

adayları arasında aracı olan cast ajanslarına ilgiyi artıyor. Cast ajanslarından

sağlanan oyuncular dizilerde genellikle yalnızca görüntü (örneğin bir kafeterya

sahnesinde kafede oturanlar) veya 10 saniyelik hikayeyi etkilemeyecek küçük

rollerde kullanılıyor. Görüntü figüranı olarak setlere gidenler, kimi zaman 4-5

saat bekleseler de aldıkları ücret 20-30 YTL arasında değişiyor. Bir cümlelik bir

diyalogu olan oyuncu, cast ajansı aracılığıyla sete gitmişse, en fazla alacağı

ücret 70 ila 100 YTL oluyor.

Oyuncuyu direkt yapımcı şirket çağırırmışsa, bir cümlelik yani 10-20 saniyelik

diyaloğlu bir rol için aldığı ücret, 50 YTL’den başlıyor; 200 YTL’ye kadar

çıkabiliyor. Ancak hikayede önemli olan küçük bir rol alındığında ise ücret

bölüm başına 500 YTL’yi buluyor.

Profesyonel olarak oyunculuk mesleğini yapanlar genellikle menajerlik

sistemiyle çalışıyor. Amatör olarak oyunculuk yapan insanların kazançları

profesyonel oyuncularla kıyaslandığında düşük kalıyor.

Dizi sektörü büyürken, sorunları da beraberinde büyüyor. Sektörün en büyük

sorunu, 85 ila 120 dakika olarak çekilen dizi bölümleri… Avrupa’da diziler 45

dakika olarak çekilip yayınlanırken, Türkiye’de her bölüm bir sinema filmi

uzunluğunda… Türkiye’deki dizilerin artık en az 85 dakika çekilmesi

oyuncuları da isyan ettiriyor. Kimi zaman günlerce sette yatıp kalkan,

yıkanmaya bile fırsat bulamayan oyuncular, örgütlenmeye çalışıyorlar.

4

DİZİLERDEKİ

ÜCRETLER

Görevi

Bölüm başına aldığı

ücret

Yönetmen 5-15 bin YTL

Senarist 5-15 bin YTL

Müzisyen 2-8 bin YTL

Yönetmen yardımcısı 500-4 bin YTL

Başrol oyuncusu 10-30 bin YTL

Orta kademe oyuncular 5-10 bin YTL

Noname (ünlü olmayan)

oyuncu 2-5 bin YTL

Diyaloglu bölüm oyuncusu 50-500 YTL

Cast ajansından diyaloglu

oyuncu 50-200 YTL

Cast ajansından görüntü

figüranı 20-30 YTL

REYTİNG GARANTİSİ

Bazı televizyon kanalları, dizileri ‘iç yapım’ olarak kendisi yapıyor ya da bağlı

olduğu grubun yapım şirketine yaptırıyor. Kanal D’deki Küçük Kadınlar

dizisini, Doğan Grubu’nun yapım şirketi D Productions yaparken, FOX TV

Prenses Perfinya’yı kendisi yapıyor. TRT’de genellikle dizileri iç yapım olarak

hayata geçirmeyi tercih ediyor. Ancak yerli dizilerin yüzde 90’ını yapım

şirketleri yapıp, televizyonlara pazarlıyor. Bir yapım şirketi birden çok kanala,

birden fazla dizi satabiliyor. Yönetmen Sinan Çetin’in sahibi olduğu Plato Film,

ATV için Avrupa Yakası’nı yaparken, Kanal 1 Televizyonu’na Peri Masalı’nı

yapıyor. Med Yapım ise Show TV için Doktorlar dizisini, Fox TV için Ece’yi

hazırlıyor.

Yapım şirketleri, dizilerin maliyetinin üstüne yüzde 20 ila 40 arasında değişen

oranlarda kar koyarak, televizyon kanallarına satıyor. Ancak dizisine şans

verilmesini isteyen bazı yapımcılar, maliyetinin altına bile kanallara dizilerini

satabiliyorlar.

Yapım şirketi her bölümü yapıp, yayınlanacağı tarihten önce kanal yönetiminin

ilgili birimine teslim ediyor.

SEYİRCİ KAPMA BÖLÜMLERİ

Yapımcılar, kanallarla genelde reyting anlaşması yapıyorlar. Yapımcılar için ilk

üç bölüm genellikle seyirciyi kapma bölümleri olarak tabir ediliyor. Yine ilk üç

bölümde dizinin kimliği de oturmuş oluyor. Yapımcılar genellikle prime time’da

7 reyting garantisi vererek kanal yönetimleriyle el sıkışıyor.

5

Reyting arttıkça, yapımcıların da kanallardan bölüm başına aldıkları ücret

artıyor. Ancak bu ücret ikili görüşmelerle belirlendiği için yapımcılar ve

kanallar tarafından da gizli tutuluyor. Öğrendiğimize göre 7 reyting garantisi ile

yayına başlayan bir dizinin yapımcısına, kanal yönetimi bölüm başına 200 bin

YTL ödüyor. Dizinin reytingi bir puan arttığında ise yapımcıya ortalama 50 bin

YTL daha fazla ödeme yapılıyor. Yani 9 reyting alan bir dizi için kanallar 300

bin YTL’yi de gözden çıkarabiliyor. Tabii bu ücretler belirlenirken kanalın

genel reyting ortalamasının da önemi var.

YAPIMCILAR DA BATAR!

Bölüm başına bütçeleri 100 ila 300 bin YTL arasında değişen diziler, yapımcılar

açısından 10’üncü bölüme geldiğinde ancak maliyetini karşılamış oluyor. Ancak

beklenilen reytingi alamayıp da erken yayından kaldırılan diziler, bu işe para

koyan yapımcıları da zor durumda bırakıyor. Dizi sektöründeki canlılık bu

sektöre yeni yapımcıların girmesini özendirirken, reytingler açısından başarısız

bulunup erken yayından kaldırılan dizilerse, yapımcılarının batmasına bile

neden oluyor.

Bir dizinin bütçesini nasıl oluştuğuna gelince… Dizi bütçesinin yüzde 3 ila 5’i

daha dizinin ön hazırlık aşamasında kullanılıyor. Bir dizi yayına girmeden 6 ila

8 ay önce ön hazırlıkları başlıyor. Yer, kostüm gibi ilk masraflar bu ön

prodüksiyon bütçesinden kullanılıyor ve yapımcı şirketi tarafından ödeniyor.

Dizi çekilmeye başladıktan sonra, bütçenin yarısına yakını oyuncu kadrosuna

gidiyor. Bütçenin yüzde 20 bölümünü yönetmen, senarist, müzisyen gibi yapım

ekibi alıyor. Teknik ekibin aldığı pay yüzde 5 iken, ekipman, dekor-kostüm,

film-kaset ücreti, post prodüksiyon ve prodüksiyon giderleri için harcanıyor.

HANGİ YAPIMCI, HANGİ DİZİYİ

ÇEKİYOR?

Yapım Şirketi Halen yaptığı diziler

Pana Film/Raci Şaşmaz Kurtlar Vadisi Pusu, Eşref Saati

BKM

Benim Annem Bir Melek, Bir Varmış Bir

Yokmuş

Play Prodüksiyon Parmaklıklar Altında, Elif

Süreç Film/Ali-İnci Kırhan Gündoğdu Selena

FM Yapım Sıla

Plato Film/Sinan Çetin Avrupa Yakası, Peri Masalı,

Osman Sınav Doludizgin Yıllar

Base Yapım-Sergin Akyaz Gonca Karanfil

Film Pop Gurbet Kuşları

Focus Film/Nilgün Sağyaşar-Sadık Deveci Bizim Evin Halleri, Unutma Beni, Bez Bebek

Pastel Film/Yaşar İrvül Son Ağa

Rüzgar Yapım/Kıraç-Ayşe Şule Bilgiç Pulsar

Tims Productions/ Timur Savcı Derdest, Kavak Yelleri

6

Sinetel Film/ İbrahim Mertoğlu Baba Ocağı

Gold Film/ Faruk Turgut Vazgeç Gönlüm, Sonbahar, Annem

BKM/Necati Akpınar Bir Varmış Bir Yokmuş

Ay Yapım/ Kerem Çatay

Aşk-ı Memnu, Yaprak Dökümü, Dudaktan

Kalbe

Erler Film/Türker İnanoğlu Arka Sokaklar, Akasya Durağı

Altıoklar/ Mehmet-Emine Altıoklar

Gece ve Gündüz, Kızlar Takımı, Emret

Komutanım

İstanbul Massmedia Düğün Şarkıcısı

Asis Yapım Yol Arkadaşım

TMC/Erol Avcı Binbir Gece

Mint Yapım/Birol Güven Arka Sıradakiler, Yalancı Romantik

Med Yapım Ece, Doktorlar

SPM Yapım Zülfikar

Halk Film Kırk Hadis Kırk Film

Melih Sezgin Beşinci Boyut, Hakkını Helal Et, Kollama

Ahmet Güleryüz Hekimoğlu

Salih Asan Tek Türkiye

Mustafa Kartal Yeşeren Düşler

Demir Keskin Şubat Soğuğu

C Yapım, Tülin Çetinel Soyarslan Deniz ve Mehtap

Yağmur Ajans Aşkım Aşkım

Süreç Film/Volkan Kocatürk Kardelen

Koliba Film/Ata Türkoğlu Gece Sesleri, Beni Unutma

Not: Bu tabloya televizyonların iç yapımı

olan filmler alınmamıştır.

150 YÖNETMEN VAR

Bir diziyi yapımcının hayata geçirebilmesi için üç saç ayağını tamamlaması

gerekiyor. Yönetmen, senarist ve müzik… Türkiye’de yönetmen ve senaristler

genelde

Sinema Eseri Sahipleri Meslek Birliği (SİNEBİR) ve Film Yönetmenleri

Derneği çatısı altında örgütleniyor. SİNEBİR’in 170 üyesinin yaklaşık 90’ı

yönetmen, geri kalanı ise senaristler. Film Yönetmenleri Derneği’nin üye sayısı

da 160. Türkiye’de dizi ve film çeken 150 aktif yönetmenin olduğu belirtiliyor.

Dizi çeken yönetmenlerin ücretleri de çalıştığı kuruma ve dizinin yayınlanacağı

kanala göre değişiyor. TRT’ye dizi çeken yönetmenlerin ücretleri bölüm başına

7- 7 bin 500 YTL’den başlarken, Samanyolu ve Kanal 7 gibi düşük bütçeli dizi

çeken kanallarda yönetmen ücretleri bölüm başına 3 bin 500 YTL…

Yönetmenin adı duyulmaya ve ünlenmeye başladıkça aldıkları ücretler artıyor.

İyi reyting alan bir diziyi çeken yönetmen bölüm başına 20-25 bin YTL de

kazanabiliyor. Yönetmen yardımcıları ise bölüm başına 500 YTL’den başlayan

ve 3 bin 500- 4 bin YTL’yi bulan ücretlerle çalışıyor.

7

USTA- ÇIRAK İLİŞKİSİ

Son yıllarda dizilerin beklenmedik yükselişi, yönetmen ve senarist açığını ortaya

çıkardı. Özellikle yönetmen açığı reji asistanlığından kamera yönetmenliğine,

oradan da görüntü yönetmenliğine uzanan bir usta-çırak ilişkisi içinde

yetişenlerle çözülüyor. Senarist ihtiyacını gidermek için de son dönemlerde

birbiri ardına senaryo okulları açılıyor. Senaryocular Derneği’nin açtığı kurs ve

yönetmen Sinan Çetin’in Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi ile ortaklaşa

açtığı Plato Film Okulu bünyesinde kurulan Senaryo Atölyesi, bu okullardan

sadece birkaçı…

Mühendislerden ev kadınlarına kadar birçok insan bu senaryo okullarına giderek

kendilerine iyi kazanç sağlayabilecekleri yeni bir iş edinmeye çalışıyorlar.

Senarist adaylarının en büyük motivasyonu ise, dizilerde haftada 5 ila 15 bin

YTL arasında değişen senarist ücretleri…

(Raporun ekinde bu sezondaki yerli dizilerin yönetmenleri ve senaristlerinin kim

olduğunu anlatan bir tablo bulunmaktadır.)

DİZİ MÜZİKLERİ KAZANDIRIYOR

Dizilerin seyirci tarafından sevilip tutulmasında dizi müziklerinin önemi de

büyük. Bunu keşfeden yapımcılar, dizi müzikleri için de kesenin ağzını açmış

durumda. Dizi müzikleri için bölüm başına, 2 ila 8 bin YTL arasında bir ücret

ödeniyor. Bu rakamın tamamı elbette sanatçıya kalmıyor. Orkestra, stüdyo gibi

harcamalar da bu rakamdan karşılanıyor. Dizi ne kadar çok yayında kalırsa,

müzik için alınan pay da artıyor.

Türkiye müzik piyasasının rakamsal büyüklüğünün 30 milyon YTL olduğu

tahmin ediliyor. Yine yapılan tahminlere göre, dizi müzikleri pazardan yüzde 5

pay alıyor.

Türkiye’de dizi müzikleri denilince ilk akla gelen sanatçı Kıraç. Zerda, İstanbul

Masalı, Aliye, Beyaz Gelincik, Binbir Gece ve Yağmur Zamanı gibi dizilerin

müziklerini hazırlayan Kıraç, bu sezon da Kanal D’de yayınlanan Binbir Gece,

Küçük Kadınlar ve Annem dizileriyle birlikte, Star TV’de Pulsar ve Sonbahar

dizilerinin müziklerini yapıyor. Kıraç, aynı zamanda Pulsar dizisinin de

yapımcılarından…

Dizi müzikleri yalnızca dizide yayınlanmakla kalmıyor, dizi devam ederken ya

da sonrasında albüm de yapılıyor. Bu albümlerin satışları da yapımcılarını

memnun ediyor. Dizi müzikleri cep telefonlarına melodi olarak da indirilerek de

kazanç sağlıyor. Ancak sanatçılar bu noktada haklarını alamamaktan şikayetçi.

8

DİZİLERİN MÜZİKLERİNİ KİMLER YAPIYOR?

Dizi Adı Müzik yapımcısı

Binbir Gece, Küçük Kadınlar, Pulsar, Sonbahar,

Annem Kıraç

Aşk-ı Memnu, Dudaktan Kalbe, Yaprak Dökümü Toygar Işıklı

Sıla

Can Hatipoğlu-Murat

Tunalı

Elveda Rumeli Kemal Sahir Gürel

Doludizgin Yıllar Cem Erman

Bizim Evin Halleri Can Atilla

Arka Sokaklar Murat Evgin

Akasya Durağı

Bora Ebeoğlu-Cengiz

Onursal

Gece ve Gündüz Mehmet Can Erdoğan

Düğün Şarkıcısı Alpay Ünyaylar

Kavak Yelleri Pinhani

Zülfikar, Vazgeç Gönlüm EMG Müzik

Kırk Hadis Kırk Film Fatih Ihlamur

Eşref Saati Bolahenk

Doktorlar T&A Project

REKLAMIN ASLAN PAYI

Televizyon kanallarının yayın sürelerinde dizilere bu kadar çok yer ayırmasının

nedeni, reklam pastasından daha çok pay alabilmek. Reklamveren de her hafta

aynı saatte ekran başında bulabileceği bir hedef kitleye ulaşabildiği için

durumdan memnun. Reklam sektörünün büyüklüğü yaklaşık 4.5 milyar YTL’yi

buluyor. Son yıllarda sektörün yeni büyüme araçlarından birinin ‘yerli diziler’

olduğunu söylemek yanlış olmaz. 80 dakikalık bir dizinin arasına yaklaşık 30

dakikalık (yarım saat) reklam alınıyor. .

Reklam tarifeleri kanallara göre farklılık gösterse de, prime time’da (saat 20.00

ila 23.00 arası) yayınlanan dizi arasındaki reklamların saniye fiyatı 200 ile 400

YTL arasında değişiyor. Araştırmalar, bir televizyon kanalının dizi başına 360

bin ila 900 bin YTL arasında reklam geliri elde ettiğini ortaya koyuyor.

Diziler genellikle prime time’da yayınlanıyor. Televizyonların prime

time’larının yüzde 80’ını diziler işgal ederken, prime time’daki reklam gelirleri

ise televizyonlarının kazancının yüzde 70-80’ini oluşturuyor. En çok izlenen

dizilerin 30 saniyelik reklam spotu bile 6-7 bin dolar... Ancak bu tarife prime

time'da yayınlanan diziler için geçerli.

EN ÇOK REKLAM VERİLEN DİZİLER

Medya Takip Merkezi’nin 4-10 Ağustos 2008 tarihinde yaptığı araştırmada, en

çok reklam alan program tipleri incelendi. Burada da yerli dizilerin ezici bir

9

üstünlüğü olduğu ortaya çıktı. Söz konusu haftada televizyon kanallarında yerli

diziler 17 bin 282 adet reklam aldılar. Bu reklamların toplam süresi ise 395 bin

439 saniye oldu. İkinci en çok reklam alan programlar ise haberler oldu.

Haberler 6 bin 30 adet reklam alırken, bu reklamların toplam süresi 136 bin 838

saniye olarak gerçekleşti.

Medya Takip Merkezi, İSMMMO’nun ‘dizi ekonomisi’ raporu için de özel bir

araştırma yaptı. Bu araştırmaya göre, 8-14 Eylül 2008 tarihleri arasında en çok

reklam alan ilk 10 yerli dizi incelendi. Star’da yayınlanan Derdest dizisi tekrar

bölümleriyle birlikte 5 bin 674 saniye reklam alarak, söz konusu haftada reklam

rekortmeni oldu.

EN ÇOK YERLİ DİZİLER REKLAM ALIYOR

No Yerli Dizi Adı

Reklam aldığı

toplam süre (Sn)

1 Derdest (Star) 5.674

2 Tek Türkiye (STV) 5.515

3 Doktorlar (Show TV) 5.478

4 Dudaktan Kalbe (Show TV) 5.064

5 Baba Ocağı (Star) 4.868

6 Yaprak Dökümü (Kanal D) 4.862

7 Ask-ı Memnu (Kanal D) 4.724

8 Doludizgin Yıllar (ATV) 4.547

9 Gece Sesleri (Show TV) 4.311

10 Ölümsüz Kahramanlar (STV) 4.106

MTM Medya Takip Merkezi'nin 8-14 Eylül

tarihlerinde takip ettiği TV kanallarında yaptığı

reklam ölçüm sonuçlarından derlenmiştir.

(Araştırmaya dizilerin, yeni, tekrar ve özel bölümleri

dahil edilmiştir)

SPONSORLUK YARIŞI

Dizilerin tek gelir kaynakları reklamlar değil. Sponsorluklar da dizi

ekonomisinde önemli bir yer tutuyor. Ürünlerini marka yapmak ya da marka

bilinirliklerini artırmak isteyen firmalar, tüketiciye kendilerini en hızlı tanıtma

yollarından biri olarak yerli dizileri görüyor.

Son dönemlerin en büyük bütçesine sahip olan Kurtlar Vadisi dizisi, yayına

başladığı günden itibaren birkaç ana sponsor değiştirdi. İlk olarak

10

Next&Nextstar Uydu Sistemleri’nin ana sponsorluğunda çekilen diziye daha

sonra Atiker Sıralı Otogaz Sistemleri ve Romanson saatleri, Kurtlar Vadisi’ne

ana sponsor oldu. Marka bilinirliklerini artırmak için dizilere ana sponsor olmak

için yarışan markalar bölüm başına 10 bin TL’den 70 bin YTL’ye kadar değişen

rakamlarda ana sponsorluk bedeli ödüyorlar. Bir dizinin tutmasıyla daha dizi

devam ederken ana sponsorluk bedeli artabiliyor. Yani bölüm başına 10 bin

YTL ile başlayan ana sponsorluk, devam eden bölümlerde 70 bin TL’ye kadar

çıkabiliyor.

Diziler bir ana sponsorun yanı sıra 40’a yakın da sponsor alıyor. Dizinin

sonunda yalnızca logoları yayınlanan sponsorların bazılarından ücret alınırken,

bazıları da dizideki oyuncuların kıyafetlerinden, kalacakları otele kadar birçok

gideri karşılıyor.

Son yıllarda mücevherat ve kuyum sektörünün dizilere ana sponsor oldukları

dikkat çekerken, sıralı otogaz sistemlerinden gıdaya, ayakkabıdan yatağa kadar

farklı sektörlerden de ana sponsor olmak için dizilere ilgi gösterdiği gözleniyor.

DİZİLERİN ANA SPONSORLARI

Dizinin adı Yayınlandığı kanal Ana sponsoru

Elveda Rumeli ATV Tahsildaroğlu Peynir

Annem Kanal D Polaris terlikleri

Gece Sesleri Show TV Özgüllü Süt Ürünleri

Küçük Kadınlar Kanal D İşbir Yatak

Doktorlar Show TV Kavram Yayınları

Gece Gündüz Kanal D Rozi

Aşk-ı Memnu Kanal D Taç ev tekstil ürünleri

Binbir Gece Kanal D Koçak Gold

EMLAKÇILARA İŞ ÇIKTI

Diziler yalnızca reklam sektörü için değil başka sektörler için de sürükleyici

oluyor. Dizilerin emlakçılık ve araç kiralama şirketlerine de yeni iş kapıları

açtığını belirtebiliriz. Dizilere mekan sağlayan emlakçılar, konaktan villaya,

yalıdan ofise kadar birçok mekanı kiralıyor. Dizi mekanlarının günlük kirası 350

YTL’den başlıyor ve 6 bin dolara kadar çıkıyor. Kimi zaman bir dizinin bir

bölümünde 20 ayrı mekan kullanılıyor. Bunlardan 7-8 tanesinin sabit mekan

yani her bölümde kullanılıyor. Geri kalanlar da ihtiyaca göre günlük olarak

kiralanabiliyor. Bir dizinin ortalama 6 ay sürdüğü düşünülürse, dizilerin emlak

piyasası için önemi daha da çok ortaya çıkıyor.

Özellikle nostaljik ve aşiret yaşamının hakim olduğu dizilerde lüks konaklar

kullanılırken, dizilerde zenginliğin simgesi ise havuzlu lüks villalar tercih

ediliyor. Yaz dizileri de daha çok otellerde ve tatil beldelerinde çekiliyor. Son

zamanlar da ise Yaprak Dökümü, Aşk-ı Memnu gibi nostaljik diziler için ise

11

İstanbul Boğazı’ndaki yalılar rağbet görüyor. Günlük 500 YTL’ye kiralanabilen

yalıların aylık kirası 20 bin YTL’yi buluyor.

Dizilerde mekan olarak devlete ait; saray, müze, tarihi konak, park, köprü, sokak

ve cadde gibi yerler de kullanılabiliyor. Bu mekanları kullanmak için de özel

fiyat tarifeleri belirlenmiş. Genellikle dizilerde kullanılan mekanların ücreti

peşin olarak alınıyor.

DİZİLERİN DE TURİZMİ VAR

Diziler kullanılan mekanlara direkt katkı sağlarken, dizilerin çekildiği bölgeler

de geniş kitleler tarafından tanınıyor. Hatta yeni bir iç turizm hareketinin

oluşmasına da neden oluyor. Dizilerle yeniden keşfedilen yerlerden biri

Peribacaları diyarı Kapadokya… Bölgenin yıldızı Özcan Deniz ve Nurgül

Yeşilçay’ın başrollerinde oynadığı Asmalı Konak dizisiyle parladı. Bölge

sonrasında birçok diziye ev sahipliği yaptı. Geçen yıl Karaağaç, Dicle ve Yaralı

Yürek dizileri Kapadokya’da çekilirken bu yıl ATV’de yayınlanın ve Tamer

Karadağlı’nın başrolünde oynadığı Son Ağa dizisi Kapadokya ekonomisine

katkı sağlıyor. Bu diziler hem Kapadokya’ya turizm hareketini artırırken, yöre

halkı da figüran olarak dizilerde rol alıyor.

MARDİN VE SİNOP GÖZDE

Dizi ve film çekimleriyle turizm hareketinin arttığı illerden biri de Mardin…

Mardin’de son 7 yılda 12 dizi, 3 sinema filmi çekildi. Birçok uygarlığa ev

sahipliği yapan Mardin, Sıla, Kurtlar Vadisi gibi dizilerle daha iyi tanındı. 2002

yılından itibaren Mardin’e 25 bin yerli turist giderken, bu geçen yıl üç katına

kadar çıktı.

Halen yeni dönemde ATV’de yayınlanan Parmaklıklar Ardında dizisinin çekimi

Sinop’da devam ediyor. Sinop tarihi cezaevi bu dizi nedeniyle adeta bir film

platosu haline getirilerken, prodüksiyon şirketi cezaevine 200 bin YTL’lik

harcama yaptı. Parmaklıklar Ardında dizisinin çekimleri halen Sinop`un çeşitli

doğal güzelliklerinde ve tarihi cezaevinde sürüyor.

Anadolu’nun birçok kentinde turizmin hareketlenmesine neden olan dizi

çekimleri, kentin ekonomilerini de canlandırıyor. Dizi karakterlerinin kullandığı

kimi objeler, bu kentlere gelen turistler tarafından adeta kapışılıyor.

DİZİ İHRACATI

Yerli dizi sektöründeki büyüme, dizi ihracatını da beraberinde getirdi. Bir

zamanlar dizi ithal eden Türkiye, özellikle Ortadoğu ülkelerine dizi ihracatına

başladı. Dubai'den 22 Arap ülkesine yayın yapan MBC (Middle East

Broadcasting Center- Ortadoğu Yayıncılık Merkezi) adlı televizyon kanalı Türk

dizilerini ilk keşfeden televizyon kanalı oldu. Ihlamurlar Altında ve Gümüş

dizilerinin yayın haklarını satın alan MBC, izleyicilerin ilgisi sonucunda toplam

12

25 Türk dizisini daha satın aldı. Her bir dizinin 200 ila 250 bin dolar arasında bir

bedelle ihraç edildiği belirtiliyor.

KANAL D’NİN DİZİLERİ ŞAMPİYON

Reklamveren, bir diziye reklam verirken reytingine bakıyor. Zaten bir dizinin

yaşayıp yaşamaması ve kanal yönetiminin diziyi yayınlamaya devam edip

etmemesi de dizinin aldığı reyting oranlarına bağlı. Yaptığımız araştırmaya

göre, 1-19 Eylül 2008 tarihleri arasında da en çok izlenen 100 programının

yaklaşık 20’si yerli dizilerin yeni bölümleri ve ya tekrar bölümlerinden

oluşuyor. Tüm gün programlarında geçerli olan bu durum, AB Grubu’nun

izlediği programlar açısından da aynı…

Yaptığımız araştırmaya göre, 1-19 Eylül 2008 tarihleri arasında tüm izleyici

grubunun izlediği ilk 100 program içinde milli maçların olduğu günler hariç, en

yüksek reytingi yerli diziler aldı ve en çok seyredilen program oldular. Bu yerli

dizilerin tamamı ise yayınlarında en çok yerli diziye yer veren Kanal D’de

yayınlanan dizilerdi.

KANAL D’NİN DİZİLERİ REYTİNG

TAHTINA OTURDU

Tarih Dizi Yayınlandığı kanal Reyting

1 Eylül

2008 Akasya Durağı Kanal D 6.7

2 Eylül Küçük Kadınlar Kanal D 8.5

3 Eylül Yaprak Dökümü Kanal D 16.8

4 Eylül Aşk-ı Memnu Kanal D 6.9

5 Eylül Gece Gündüz Kanal D 5.5

6 Eylül Kavak Yelleri Kanal D 6.4

7 Eylül Düğün Şarkıcısı Kanal D 5.7

8 Eylül Arka Sokaklar Kanal D 7.9

9 Eylül Küçük Kadınlar Kanal D 7.7

10Eylül Yaprak Dökümü Kanal D 14.1

11 Eylül Aşk-ı Memnu Kanal D 7.1

12 Eylül Asi Kanal D 7.1

13 Eylül Akasya Durağı Kanal D 6.4

14 Eylül Gece Gündüz Kanal D 5.5

15 Eylül Arka Sokaklar Kanal D 7.4

16 Eylül Binbir Gece Kanal D 9.3

17 Eylül Yaprak Dökümü Kanal D 15.7

18 Eylül Aşk-ı Memnu Kanal D 7.7

19 Eylül Asi Kanal D 6.8

Kaynak: Bu tablo AGB’nin tüm gün reyting raporlarından yararlanılarak hazırlanmıştır.

YERLİ DİZİ REKORU ATV’DE…

KANAL D

Dizilere önem veren bir televizyon kanalı olan Kanal D, sezona 13 yerli dizi ile

‘merhaba’ diyor. Aşk-ı Memnu, Küçük Kadınlar, Akasya Durağı, Gece Gündüz,

13

Düğün Şarkıcısı, Yol Arkadaşım yeni sezonun yeni filmleri olarak seyirciye

sunuluyor. Henüz 13 bölümünü doldurmadı bu diziler… Binbir Gece, Yaprak

Dökümü ve Arka Sokaklar, kanalın geçen sezondan bu sezona taşıdığı dizileri…

Kavak Yelleri’ni de atv’den bu sezon transfer etti. Kanal yönetimi, Derman,

Cesaretin Var mı, Hepimiz Birimiz İçin gibi yaz dizilerinin devam etmemesine

karar verdi.

ATV

Yeni yayın döneminde ATV’de 11 dizi yayına giriyor. TRT’den Kanal 1’e

geçen Bizim Evin Halleri dizisini transfer eden kanalda, Elif, Doludizgin Yıllar,

Gonca Karanfil, Gurbet Kuşları bu sezon yayına girdi. Geçen sezonun en çok

seyredilen dizilerinden Hatırla Sevgili artık yayınlanmıyor.

STAR TV

Star TV bu sezon 8 dizi ile seyircinin karşısına çıkıyor. Yaz sezonunda oynatılan

yeni dizilerle eylülde yoluna devam eden Star TV; Son Ağa, Pulsar, Baba Ocağı,

Bir Varmış Bir Yokmuş, Derdest ve Sonbahar dizilerini seyircisiyle ısındırmaya

çalışacak. Star’da eski sezondan devam eden tek dizi, Faruk Turgut yapımı olan

Vazgeç Gönlüm… Star TV’de yaz dizilerinden olan Milyonda Bir ve Eyvah

Halam ise kanalla yollarını eylül başında ayırdı.

STV

Samanyolu TV, geçen sezon yayınladığı 6 dizisini bu sezonda yayınlayacak. Bir

tek, Büyük Buluşma ile yollarını ayıran kanal, bunun yerine Melih Sezgin’in

yapımcılığını üstlendiği Kollama dizisini ekrana koyacak. Kanal toplam 7 dizi

ile seyircilerini ekran başına bağlamaya çalışacak.

KANAL 1

Kanal 1, sezona 6 yerli dizi ile devam ediyor. Kanal, sezon başında anonsunu

yaptığı Hemşire Meri dizisiyle yollarını daha ilk bölümü çekilirken ayırdı. Halen

kanalın tematik bir kanala dönüşüm planları yapıldığı için iddialı dizilerle

yoluna devam etmediği belirtiliyor. Ece dizisi de Fox TV’ye transfer oldu.

FOX TV

Fox TV, 6 yerli diziyle yeni sezona giriyor. Kanal, Med Yapım’ın yaz

sezonunda seyirci ile buluşan Ece dizisini Kanal 1’den transfer etti. Bez Bebek,

Prenses Perfinya gibi çocukların sevgilisi olan dizilerini bu sezon da

yayınlamayı sürdürüyor. Fox, geçen sezonun sonunda yayına aldığı Dedektif

Biraderler ile yaz sezonunun polisiye dizisi Ateş ve Barut’u yeni sezona

taşımadı.

SHOW TV

Kurtlar Vadisi Pusu’yu bu sezon da ekrana taşıyacak. Dizinin yeni bölümleri

ekim ayında yayınlanacak. Bu sezon 5 yerli diziyi izleyicilerine sunuyor. Geçen

sezonun en çok dizi yayınlayan kanallarından olan Show TV, Cennet Mahallesi,

Fikrimin İnce Gülü, Pusat, Ezo Gelin, Pars Narkoterör gibi dizileri yayından

kaldırdı. Bu sezon Doktorlar dizisini ATV’den transfer etti.

TRT 1

14

TRT 1’de üç dizi yeni sezonda seyirciyle birlikte olacak. 2004 yılından itibaren

yayınlanan Vasiyet dizisinin halen tekrar bölümleri yayınlanıyor. İlhan

Mansız’ın başrolünü oynadığı Dalga Kıran dizisi, TRT 1’de bu sezonun

yenisi… TRT GAP’ta Yeni Evli dizisi yayınlanırken, TRT INT ve TRT Türk’te

ortaklaşa Beni Unutma ve Azize dizileri seyirciyle buluşuyor. Geçen sezon TRT

1’de yayınlanan Evimin Erkeği ve Süper Babaanne dizileri bu sezon yayından

kaldırıldı.

KANAL 7

Genelde 2-3 dizi film yayınlayan Kanal 7, bu sezon için de iki yeni diziyi

seyircileriyle buluşturacağını ilan etmişti. Zülfikar dizisi yayınlanmaya başladı

ancak Kırk Hadis Kırk Film dizisi henüz yayınlanmaya başlamadı. Kanal, geçen

sezonun Zeynep dizisini yayından kaldırırken, Süleyman Çobanoğlu’nun yapımı

olan ve yaz sezonunda yayınlanmaya başlayan Doksandokuz dizisinin de

yayınına son verdi.

Yayından kaldırılan diziler

Atv: Hatırla Sevgili

Kanal D: Derman, Cesaretin Var mı, Hepimiz Birimiz İçin

Star TV: Milyonda Bir, Eyvah Halam

STV: Büyük Buluşma

Kanal 1: Hemşire Meri

Fox TV: Dedektif Biraderler, Ateş ve Barut

Show TV: Cennet Mahallesi, Fikrimin İnce Gülü, Pusat, Ezo Gelin, Pars

Narkoterör

TRT 1: Evimin Erkeği, Süper Babaanne

Kanal 7: Zeynep, Doksandokuz, Kırk Hadis Kırk Film

YÖNETMEN VE SENARİSTLER BÖLÜM BAŞINA 5-15 BİN YTL ÜCRET ALIYOR

Dizi Adı Yönetmen Senaryo

KANAL D

Aşk-ı Memnu Hilal Saral Ece Yörenç- Melek Gençoğlu

Arka Sokaklar Orhan Oğuz Ahmet Yurdakul-Ozan Yurdakul

Akasya Durağı Yaşar Seniner Resul Ertaş

Gece ve

Gündüz Metin Balekoğlu Hülya İniş,Sevgi Saygı, Serdar Tantekin

Küçük Kadınlar Hakan Aslan Deniz Akçay

Düğün Şarkıcısı Şengül Halat Atak

Kubilay Zerener – Elif Ayan – Duygu Nişancı –

Aybike Ertürk – Yasemin Özek

Kavak Yelleri Kerem Çakıroğlu-Jale İncekol

Gökhan Horzum, Ekin Atalar, Eylem Canpolat, Sema

Ergenekon

Yol Arkadaşım Irmak Çığ Çağan Irmak

Yaprak

Dökümü Mesude Eraslan Efe Yörenç, Melek Gençoğlu

Binbir Gece Kudret Sabancı

Yıldız Tunç, Mehmet Bilal, Murat Lütfü, Ethem

Yekta

Annem Faruk Teber Gamze Özer

15

Asi Cevdet Mercan Şebnem Çıtak İşigüzel, Gül Dirican

Aşk Yakar Mehmet Ulukan Antrepo Yazı Grubu

ATV

Benim Annem

Bir Melek Hakan Algül Vasıf Küçükoruç

Parmaklıklar

Altında Hakan Gürtop Feride Çiçekoğlu

Selena Bora Onur Gani Müjde-Tükenmez Kalem

Sıla Gül Oğuz Muharrem Buhara

Avrupa Yakası Jale Atabey Özberk Gülse Birsel

Elveda Rumeli Serdar Akar Ali Can Yaraş, Özge Efendioğlu, Nuran Evren Şit

Elif Bülent İşbilen İlker Barış, Hasan Özsoy, Hülya Şahin, Rasim Doğan

Doludizgin

Yıllar Osman Sınav Yiğit Güralp

Gonca Karanfil Gülizar Vatanlar Sergin Akyaz

Gurbet Kuşları Yusuf Kurçenli Eflatun Yazı Grubu

Bizim Evin

Halleri

Gülşen Erişdi, Altan Yücel, Mihriban

Şahin, Hülya Özyıldırım. Ayşe Tügen Aynur K. Ulusoy, Sevda Erel

STAR TV

Kalpsiz Adam Ümmü Burhan Yılmaz Erdoğan-Sırrı Süreyya Önder

Son Ağa Özer Kızıltan Güliz Kucur, Suna Dölek, Gül Abus Semerci

Pulsar Mustafa Yaşar Ayşe Şule Bilgiç

Derdest Kerem Çakıroğlu Eylem Canpolat ,Sema Ergenekon

Baba Ocağı Mustafa Şevki Doğan

H. Baykut Badem, Arzu Birol, Filiz Ekinci, Emin

Gürsoy

Vazgeç Gönlüm Ahmet Sönmez Ayşe Teker

Sonbahar Nihat Durak Şebnem Çıtak

Bir Varmış Bir

Yokmuş Bülent İşbilen Meriç Özen, Hamdi Döker

SAMANYOLU

TV

Beşinci Boyut Hasan Kıraç

Hakkını Helal

Et Çelik Berksoy

Hekimoğlu Murat Saraçoğlu

Kollama Cemile Kırmızı Karadaş

Tek Türkiye Gürsel Ateş

Yeşeren Düşler Taner Tunç

Şubat Soğuğu Mahmut Bengi

KANAL 1

Deniz ve

Mehtap Emre Arda Ayşe Teker

Emret

Komutanım Murat Düzgünoğlu Yılmaz Okumuş, Ali Alper Erze

Aşkım Aşkım Nursan Esenboğa Tayfun Güneyer

Yalancı

Romantik Birkan Uz Birol Güven, Murat Aras, Metin Açıkgöz

Peri Masalı Celal Çimen Caner Güler

Kardelen Volkan Kocatürk Tayfun Güneyer

FOX TV

Kızlar Takımı Tuba German Meriç Acemi, Arzu Gamze Kılınç

Prenses

Perfinya Umut Gelgör Caner Güler

Unutma Beni Mihriban Şahin, Gülsen Erişdi Sevim Hazel Ünsal ve ekibi

Bez Bebek Özlem Baysu Nil Banu Engindeniz

16

Arka

Sıradakiler Hamdi Alkan Yelda Açıkgöz, Nur Özlem -Birol Elginöz

Ece Birkan Uz

SHOW TV

Gece Sesleri Cemal Şan Deniz Akçay

Eşref Saati Zeynep Günay Tan Raci Şaşmaz, Bahadır Özdener, Cüneyt Aysan

Dudaktan Kalbe Andaç Haznedaroğlu Ece Yörenç-Melek Gençoğlu

Kurtlar Vadisi

Pusu Sadullah Şentürk Raci Şaşmaz, Bahadır Özdener, Cüneyt Aysan

Doktorlar Oğuzhan Tercan Ebru Hacıoğlu & Hande Türel

TRT 1

Dalga Kıran Gürsel Ateş Recep Sarı

Mert ile Gert Hakan Algül Mahinur Ergun-Kubilay Tuncer

Vasiyet Fida Motan

TRT GAP

Yeni Evli Alper Tunga Özdemir Zehra Çelenk

TRT INT-TRT

TURK

Beni Unutma Güzide Balcı Gamze Özer

Azize Sevgi Birsel

KANAL 7

Zülfikar Ahmet Sönmez Soner Pehlevan, Cengiz Dinçer




 
TÜRKİYE SİNEMA REFORMU İÇİN BİRLEŞTİK

Biz aşağıda imzası olan sinema kuruluşları, ortak çıkarlarımızı tanımlamak, ortak sorunlarımıza çözüm bulmak için Türkiye Sinema Konseyi adıyla bir istişare ve işbirliği zemini oluşturduk.
Endüstrinin hiçbir kesiminin kısmi çözümler elde edemediğini; sınırlı da olsa, bütün kazanımların ancak birlikte sağlanabildiğini son altı yıl içinde iyice anladık.
Devamı
TÜRKİYE SİNEMA KONSEYİ 2. BÜLTENİ

2010, Türkiye Sinemasının bu konumunu yeni bir siyasete çevirme yılı olabilir... Bu satırları okuyanların “içi bizi dışı onları yakar” dediğini tahmin edebiliyoruz. Ancak inanıyoruz ki, bütün bu gelişmeler, bizlerin yarattığı bu gerçeğin içiyle dışını eşitlemenin fırsatlarını da sunuyor. Türkiye Sineması’nın filmleri ve dizileri ile küresel endüstri içinde önemli bir yer edinmesi, ülke ekonomisine ciddi bir kaynak yaratması mümkündür.
Devamı
tüm yazılar
sinemaya destek verenler
 
 

SİNEMA VE TELEVİZYON SENARYO YAZARLARI DERNEĞİ


TÜRSAV SİNEMA EVİ Gazeteci Erol Dernek Sokak No:12 Kat:2 Beyoğlu  
Tel: 0212 244 21 22-251 65 45   Eposta : info@senaryo.org.tr
Web Sitesi Tasarımı ve Dinamik İçerik Yönetimi
Kurumsal Kimlik Tasarımı: Barış SARHAN
Hayal Kurmak Serbest Kurumsal Kimlik: Kemal Gökhan Gürses